Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Klikając "ROZUMIEM" lub ✔, wyrażasz zgodę na stosowanie cookies i innych technologii. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.    ROZUMIEM
Legioniści - niezależny serwis informacyjny
HokejKoszykówka
NewsyNewsy
Newsy
RSS  |  WAP  |  Kosz  |  Siatka  |  Hokej
fot. Legionisci.com
fot. Legionisci.com
Sobota, 6 grudnia 2014 r. godz. 12:38

Uwaga: Wiadomość archiwalna!

Rzecznik Praw Obywatelskich: Zakaz klubowy jest niekonstytucyjny

Qbas, źródło: Legionisci.com

Jak dowiedziała się redakcja Legionisci.com, Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Irena Lipowicz wystąpiła do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o stwierdzenie niezgodności przepisów traktujących o klubowym zakazie stadionowym z konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.

Dokładnie chodzi o niezgodność z art. 31 ust. 3 Konstytucji, który stanowi, że: "ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw."

Stanowi to prawdziwy przełom w spojrzeniu na prawa obywatelskie kibiców. Organ stojący na straży wolności i praw człowieka i obywatela w określonych konstytucji oraz w innych aktach normatywnych uważa bowiem, że karanie kibiców zakazami klubowymi narusza te przepisy.

Stanowisko RPO jest szczególnie interesujące w kontekście prowadzonych prac legislacyjnych nad projektem zmiany ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, w której ponownie proponuje się zaostrzenie przepisów dotyczących praw i wolności obywateli – kibiców.



Komentarze: (22)

w, 06.12.2014 12:48:32 - *.centertel.pl

i po co ona się wpier...

oic., 06.12.2014 12:49:39 - *.dynamic.chello.pl

Co za bzdura. Mecze klubowe nie są, żadną konstytucyjną wolnością ani prawem.

ja, 06.12.2014 13:07:06 - *.dynamic.chello.pl

Oczywiście, że zakaz klubowy jest niekonstytucyjny.
Jakim prawem prywatna firma daje mi zakaz stadionowy (przykładowo "bo tak") przez który nie mogę wejść na mecze innych drużyn, które są przecież innymi firmami.

Jeśli zakaz to tylko przez sąd.
Przecież po coś są te sądy w tym sądy 24 godzinne.

iglo13123, 06.12.2014 13:08:14 - *.toya.net.pl

no bez jaj, firma jaką jest klub ma prawo nie wpuścic na organizowane przez siebie wydarzenia ludzi. np takie galerie handlowe na kopach wywalają bezdomnych

kolo, 06.12.2014 13:14:37 - *.dynamic-ww-2.vectranet.pl

szanowna redakcja by sie lepiej zajela tematem co zrobic zeby Legia takich kar nie placila ciagle a nie tylko tym jak utrudnic dzialaczom walke z patoligiami na meczach

mallory, 06.12.2014 13:21:44 - *.piaseczno.vectranet.pl

oic - rozumiem, że stadion jest eksterytorialny i konstytucja nie obowiązuje, do książek gimbusie!!!

Łęcina, 06.12.2014 13:29:45 - *.dynamic.chello.pl

do w i reszty filozofów.
Może najpierw przeczytajcie jeden z drugim co konkretnie zarzuciła zakazowi klubowemu, a potem zacznicjcie się znafcy wypowiadać. Redakcjo poziom kometarzy spada na łeb na szyje. Może obowiązkowe logowanie?

Do ja, 06.12.2014 13:45:28 - *.1.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

Zanim coś napiszesz to może najpierw zdobędziesz trochę wiedzy na dany temat?
Przykładowo zakaz klubowy nałożony np. na Ciebie przez Legię obowiązuje tylko na jej mecze.
Możesz chodzić na hokej, na siatkówkę a nawet na Dyskopolo.

zz, 06.12.2014 14:08:02 - *.adsl.inetia.pl

Nie ma się z czego cieszyć matołki. Skończy się tym, że zakazów klubowych nie będzie, a będą wyroki (po zaostrzeniu prawa), których chyba większość nie chce mieć w papierach.

ja, 06.12.2014 14:10:43 - *.dynamic.chello.pl

Bzdura.

"1a. Zakaz klubowy, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również kolejnych imprez masowych przeprowadzanych z udziałem drużyny organizatora rozgrywanych poza siedzibą organizatora, i może być nakładany za naruszenie regulaminu obiektu (terenu) lub regulaminu imprezy masowej prowadzonej z udziałem drużyny tego organizatora."

Na wyjeździe też nie wejdziesz mimo, że organizatorem jest inna firma.

Ponadto: "9. Informacja o zastosowanym zakazie klubowym jest przetwarzana w systemach, o których mowa w art. 13 systemy identyfikacji osób, ust. 2 i 2a."

I w rzeczywistości wygląda to tak, że często i na inne stadiony drużyn postronnych po prostu nie wejdziesz, bo oni cię widza jako zakazowicza.
A zakaz klubowy mogą ci dać od tak, za nic.


Co więcej kluby sportowe to nie są prywatne firmy. W większości są dotowane przez miasta czyli z publicznych pieniędzy, albo grają jak Legia na obiektach miejskich wybudowanych za setki milionów z podatków obywateli. Do tego pzpn jest dotowany z ministerstwa. Mecze piłkarskie są pewnym "dobrem kultury" korzystającym z pieniędzy obywateli. Nie może być tak, że ktoś mi zabrania bez wyroku sądu brać udziału w tym wydarzeniu.

Tak samo niekonstytucyjna jest zakaz sprzedaży biletów, bo ktoś ma meldunek w innym województwie. To już jest farsa.


Jeśli klub kupiłby sobie ziemię i wybudował za 460 mln z własnej kasy stadion i w żaden sposób bezpośrednio czy pośrednio nie wziąłby złotówki, to wtedy można by dopiero myśleć o możliwości niewpuszczenia osoby na stadion, ale tylko wtedy gdy wprowadzimy prawo gdzie przykładowo sklepikarz może powiedzieć do klienta wy... tobie towaru nie sprzedam, bo nie. A dzisiaj tak powiedzieć nie może.

R17, 06.12.2014 14:28:02 - *.dynamic.chello.pl

Do ja:
No chyba za daleko idące by było aby zakaz Legii obowiązywał również na Polonii. Jeśli taki jest twój zarzut. To akurat chyba dobrze, że jeden klub nie decyduje za inny.

Do iglo13123, 06.12.2014 14:34:05 - *.neoplus.adsl.tpnet.pl

Przedstaw mi choć jeden przykład gdzie klub jest całkowicie prywatną i niezależną firmą...

19(L)16, 06.12.2014 16:14:25 - *.neoplus.adsl.tpnet.pl

Na takiej samej zasadzie, jak właściciel restauracji może decydować kogo wpuszcza, a kogo nie, tak samo właściciel klubu może decydować kogo wpuszczać, a kogo nie.

Do 19(L)16, 06.12.2014 17:29:45 - *.stansat.pl

Oczywiście, że właściciel decyduje kogo wpuszcza, ale nie w przypadku murzynów bo to byłby rasizm.

cezary_1958, 06.12.2014 17:30:02 - *.neoplus.adsl.tpnet.pl

zanim Trybunał to rozpatrzy minął 2-3 lata. A wiec obecne zakazy będą długo obowiązywać. Zgadzam sie z ZZ. Z h... papierami nawet do ochrony was nie wezmą.

seboLL, 06.12.2014 19:43:38 - *.lublin.mm.pl

Jesteście w wielkim błędzie i tu akurat Rzecznik ma rację jest w brew konstytucji i tyle taki zakaz może wprowadzić sąd tylko i wyłącznie, jeśli chodzi o restaurację to nie masz racji dobry prawnik i sprawa wygrana:)

venom, 06.12.2014 23:09:58 - *.83

czy kibice nie moga sobie wbic do glow- race tak rasizm nie???? i nie byloby problemow z zakazami klubowymi

TylkoLegia, 06.12.2014 23:31:17 - *.dynamic.vectranet.pl

Ja mam na to złoty srodek. Nie odpierdalac i nie bedzie tamatu kar i zakazow.

do 19(L)16, 07.12.2014 00:42:10 - *.centertel.pl

Nie wpuszcza cię właściciel. Na jakiej podstawie? To dyskryminacja

hahaha, 07.12.2014 07:01:56 - *.dynamic.chello.pl

Widzę że prawie same psy i frajery komentują :)

do hahaha, 07.12.2014 10:34:30 - *.neoplus.adsl.tpnet.pl

to jeszcze twojego starego tu brakuje :)

piotras, 16.12.2014 20:18:18 - *.centertel.pl

Bzdura to władze klubu nie mogą nie wpuścić agresywnego kibica a potem muszą brać odpowiedzialność za jego zachowanie czemu trybunał nie weźmie się za kluby z selekcją gdźe nie wpuszcza się ludzi których nie stać na markowe ubrania

Serwis Legionisci.com nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy - są one niezależnymi opiniami czytelników Serwisu. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy zawierających: wulgaryzmy, treści rasistowskie, treści nie związane z tematem, linki, reklamy, "trolling", obrażające innych czytelników i instytucje.
Czytelnik ponosi odpowiedzialność za treść wypowiedzi i zobowiązuje się do nie wprowadzania do systemu wypowiedzi niezgodnych z Polskim Prawem i normami obyczajowymi.

Dodaj swój komentarz:

autor:

e-mail:


treść:


Zgłoś newsa!

Jeżeli masz informację, której nie ma na tej stronie, a Twoim zdaniem powinna się znaleźć, zgłoś ją nam! Wystarczy wypełnić prosty formularz, a informacja zostanie dodana do naszej bazy.
Zgłoś newsa!